• מהן שתי השאלות שאילן נוהג לשאול את עצמו לפני שלוקח פרויקט חדש?
  • למה חשוב לבחור ולקבל החלטה לטוב או לרע?
  • מדוע "לשחרר" מוביל לתוצאות מעולות?
  • ועוד

 

גילוי נאות.

אני קצת מעריץ אנשים כמו אילן לוי (הבעלים של ההוצאה לאור המעולה 'פראג').

לאחרונה ישבנו לקפה על ספסל ביפו ליד מקום מגוריו (קורונה וכו'- אין בתי קפה) וצללנו לשיחה עמוקה על החיים ובכלל.

כשסיפרתי לחברו (וחברי) הטוב- ערן על הפגישה, הוא המליץ לי לשמוע את הפרק שהקליט איתו. לא ידעתי מקיום הפרק אז ביצעתי את המשימה תוך שניות.

הפרק מרתק!!

ערן אף הוציא ספר שלו אצל אילן בפראג (מומלץ בחום רותח לקרוא).

 

כמי שמחלק שירותים ומוצרים לטובים וגרועים (סלולרי- פולט קרינה ודופק לנו את המוח, סדנאות בישול בריא- מסייעות לנו לשמור על עצמנו) וכמובן שהכל סובייקטיבי תמיד, לאילן יש מקום חם בלב שלי.

כמות הספרים שקראתי של הוצאת פראג היא אדירה. כשחברים מבקשים המלצות, לא פעם אני קולט שחצי מהן הם של אילן. אדם מרתק, טעם מעולה, עסק כביר.

מבחינתי, עסקים כאלו (ואנשים כמוהו) הם נכס שלא יסולא בפז.

 

מתחילים…

 

היכולת לנטוש כמנוע צמיחה

אילן מספר שמגיל צעיר (8) הוא נהג לנטוש ספרים ללא כל קושי. לרוב בני האדם מאד מאתגר הסיפור הזה. הם חושבים שאם הם פורשים ממשהו (ספר… לימודים…) זה מעיד עליהם, על הכישלונות שלהם, אי-היכולת להתמיד וכו'.

מגיל צעיר, בגלל דיסלקטיות, נטשתי הרים של ספרים. לעתים אחרי 3 עמודים, לעתים אחרי 30. היכולת הזו שפיתחתי- לנטוש בלי להרגיש שאני כישלון או לא בסדר, זה משהו שעזר לי בחיים מאד ברמה העסקית- לחתוך הפסדים (קאט לוסז), לא לבזבז זמן על דברים שלא מתקדמים וכו'.

לעתים חזרתי לאותו הספר אחרי חודש, שנה או עשרים שנים.

לא פעם נרשמתי לקורסים וסדנאות, ואם משהו לא נראה לי, פשוט המתנתי להפסקה (כדי לכבד את המרצה) ונטשתי. אין בכך כל קשר לכישלון וזה לא מעיד על מידת ההתמדה שלכם.

את התואר הראשון שלי בכלכלה סיימתי בהצלחה גדולה. התמדתי כמו גדול, רק כדי להבין שאני כלכלן גרוע מאד. לא מבזבז זמן יותר על דברים כאלה.

 

לא פעם אנחנו "מושקעים" בעסקה ביותר מדי זמן, ויש לנו קושי אדיר לשחרר. היכולת הזו לשחרר היא קריטית כדי להצליח בחיים, בעסקים ובמכירות.

 

שאלות שראוי לשאול: כמה הלקוח עמיד ומה המחיר שאתם(!) תשלמו בעסקה?

כשאילן נפגש עם סופר חדש, הוא נוהג לשאול את עצמו שתי שאלות:

עד כמה הוא "עמיד"?- עד כמה הוא מסוגל להיכשל ולעמוד בכך?

"כמה זה יעלה לי"?- מה המחיר שישלם בגין העסקה? האם יש סיכוי שיקבל טלפון מאמא של הסופר שהיא כרגע נמצאת בשעת לילה מאוחרת בסניף סטימצקי בקרית אתרוגים והספר של הבן הגאון שלה לא במלאי ואיך זה יכול להיות???

 

תדרים, הרגשות ודברים שקשה להסביר במילים

"להעלות את התדר"- כשאילן נתקל בספר של ערן, הוא ראה שקיים פער אדיר בין השניים- ערן בן האדם והספר. איך מסבירים את זה לבן אדם, לסופר מתחיל?

היכולת ל"דלוור" מסר שכזה הוא לא פשוט. כשלמדתי פרסום היה מושג שנקרא "זה ורוד מדי" הכוונה לכך ש"משהו בפרסומת לא עובד" אבל מבלי לפרט מה.

קשה (ומתסכל) מאד להתמודד עם ביקורת שכזו היות ומצד אחד היא נכונה (אנשים לא אומרים סתם שמשהו לא עובד להם, בטח לא אנשי מקצוע ראויים) ומצד שני ברמה הפרקטית קשה לתקן דבר שכזה.

לא פעם, אנשים רוצים ביקורת פרקטית, כזו שאפשר להתמודד איתה ולתקן מהר, אבל לא תמיד זה כך, בטח לא ביצירות, בספרים, במוזיקה, באמנות וכו'.

יכולת ההכלה של סופר למשוב/ביקורת היא קריטית.

 

ארעיות החיים

אילן טס עד לטיזילוך בעקבות אהבה לבחורה גרמניה. ברגע שהוא הבין שזה לא יקרה, הוא איבד את היכולת להמשיך בשגרת החיים (לא ממקום אובדני כמובן אלא ממקום משחרר) ויצא למסע מופלא במספר מדינות ואסף שלל חוויות מדהימות.

 

הצורך בשיווק

לא פעם אילן מספר על ספר מעולה שלא הצליח למכור בניגוד לכל התחזיות. ואז… עלתה לאוויר כתבה כלשהי (יח"צ או "סתם" כתבה מפרגנת) והמכירות טסוווו.

לא פעם אנחנו מספרים לעצמנו סיפור טיפשי ש"המוצר ימכור את עצמו".

חברים, להתעורר, איזה מוצר מוכר את עצמו? נייר טואלט בקורונה? אוקי. תנו לי עוד דוגמה? (ולא אלכוג'ל).

 

אפל, קוקה קולה, סמסונג ומי לא, משקיעים משאבים אדירים בפרסום, ביח"צ. וזה עובד.

כשהוצאתי לאור את הספר שלי השקעתי עשרות אלפי שקלים בפרסום, בסרטונים, בעדויות, בקמפיינים של רי-מרקטינג. הספר הכניס פרויקטים במיליוני שקלים לאורך השנים.

שום דבר לא מוכר את עצמו!

(או, לכל הפחות, אל תבנו על משהו שימכור את עצמו, אם זה יקרה- רווח נקי שלכם)

 

לוקחים החלטה- לטוב או לרע… (וטקסיות)

אחרי כמה שנות פעילות, אילן החליט שהוא פה פור גוד! הם לקחו הלוואה והחליטו להפוך את העיסוק לעסק על כל המשתמע מכך. לקחו סיכונים, פעלו כמו משוגעים והבינו שאין דרך אחרת לצמוח. גם אם יפסידו בדרך- לפחות יהיה להם עסק אמיתי ולא עיסוק.

 

לקחת החלטה, בכל רמ"ח איברינו, זה קריטי. ואם אפשר לחגוג אותה בטקס סימבולי- עוד יותר טוב!

 

בסרט המופתי גלנגרי גלן רוס, אלן בולדווין מגיע לנאום נאום לאנשי המכירות. הוא צועק עליהם: "תקבלו החלטה למען השם!!!!!!"

ממליץ לצפות.

 

עכשיו כל מה שנותר לכם זה רק ליישם ו… להצליח!

שלכם,

לוטן סגל

 

לינק לצפייה בפרק:

https://open.spotify.com/episode/0CQRQznvXWhVZCt9QuKf6D?si=oaLEtb8aR3StveCudczt4w

 

 

לינק לצפייה בפרק:

https://open.spotify.com/episode/0CQRQznvXWhVZCt9QuKf6D?si=oaLEtb8aR3StveCudczt4w